Als de verhuurder van kamers het huis verkoopt aan een nieuwe verhuurder krijg je dan de borg terug van de nieuwe eigenaar bij opzegging kamer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Bij de verkoop van een onroerende zaak, worden ook alle zakelijke lasten verkocht. In geval van huur, wordt de volledige overeenkomst met de huurder doorverkocht. Vanaf het moment van verkoop is de nieuwe huurbaas dus 100% verantwoordelijk voor alle financiele verplichtingen van de woning. Je staat dus in je recht bij de nieuwe eigenaar van de woning je borg terug te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zakelijke lasten kun je m.i. niet verkopen.
Het gaat niet om verhuur van een woning, maar van kamers dus geen zelfstandige woonruimten.

Andere antwoorden (3)

Nee, formeel gezien niet.
Je hebt een overéénkomst met de oude verhuurder.
Het kan wel dat de nieuwe verhuurder in de koop de verplichtingen overgenomen heeft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Let op!
Als de nieuwe eigenaar de huurverplichtingen niet heeft overgenomen mag hij binnen 1 maand nadat het zijn eigendom is geworden de huur opzeggen.

Toegevoegd na 14 uur:
Onverminderd de regels aangaande huurbescherming.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij ook +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens:
Het huurcontract eindigt niet als de woning wordt verkocht. De nieuwe eigenaar zet het bestaande huurcontract met u voort. Als hij het huurcontract wil beëindigen is hij gebonden aan wettelijke regels voor opzegging. Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur ook niet opzeggen. Dit kan wel 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-mijn-verhuurder-het-huurcontract-opzeggen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt kathlyn. Dat is juist waarom huiseigenaren geen huurders willen, omdat volgende eigenaren de huurders er niet uit kunnen krijgen. Er is n.l. huurbescherming in Nederland.
Als de nieuwe eigenaar van de voormalige huiseigenaar de borg krijgt (die de huurder destijds heeft betaald )....dan wel! En ook op papier gezet zeg maar een contract

Ik zou, als jij de huurder ben er achteraan gaan om achteraf misverstanden hierover te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"(ver)koop breekt geen huur", d.w.z. de verplichtingen van de oude eigenaar/verhuurder gaan over op de nieuwe eigenaar/verhuurder.
De vraag is of dat bij de verkoop voldoende aandacht krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus vraag bij de oude eigenaar/verhuurder de borgsom op. Als hij dat heeft doorgegeven aan de nieuwe eigenaar verkrijg dan het bewijs daarvan aan de nieuwe eigenaar/verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nonsens: "Dus vraag bij de oude eigenaar/verhuurder de borgsom op. Als hij dat heeft doorgegeven aan de nieuwe eigenaar verkrijg dan het bewijs daarvan aan de nieuwe eigenaar/verhuurder." Als huurder heb je in principe niets te maken met wijziging van eigenaar en hoe die het financieel regelen. Jij hebt een waarborgsom betaald toen je de woning betrok, als je de woning verlaat dient de eigenaar (oud of nieuw maakt niet uit) de contractuele verplichtingen na te komen en dat betekend de waarborgsom terug betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merkwaardige reactie "Dit is nonsens" alsof theodbn de wijsheid in pacht heeft en zijn mening door eenieder als feit dient te worden gezien. Ik ga uit van de praktijk bij kamerverhuur, zoals gevraagd. Dus niet van woningverhuur zoals theodbn behandelt. Dit om mogelijke problemen met kamerverhuur te voorkomen.
Je kunt het wettelijk volkomen bij het rechte eind hebben maar het lijkt mij voor de vraagsteller beter om problemen te voorkomen dan ze via prijzige juridische procedures op te willen lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra de koop gesloten is heeft de huurder niets meer te maken met de oude eigenaar, in de koopsom is namelijk de borgstellingen van de huurders meegenomen. Ook is in de koopsom het contract meegenomen, door koop of verkoop kan een contract met derde niet gewijzigd worden zonder instemming van de contractanten. Nieuwe eigenaar heeft zich dus volledig te houden aan het huurcontract, huurder is geen partij in koop of verkoop en ook niet in de financiële afwikkeling daarvan. Ook in de praktijk (mag niet) werkt het niet zoals jij beschrijft, ook in kamerhuur heeft men dezelfde rechten als in woninghuur. En neen ik heb niet de wijsheid in pacht maar weet wel dat met dergelijke adviezen juist mensen in de problemen kunnen komen.